Domowe sposoby na zdrowy sen

Czy wiesz, że blisko połowa Polaków boryka się z różnego rodzaju problemami w czasie snu? Lwie grono polskiej populacji chrapie i cierpi na bezsenność. Co więcej, spora część społeczności miewa koszmary senne.

Wszystkie powyższe defekty można (a nawet trzeba!) wyeliminować. Co więcej, zwykle – wystarczające jest wprowadzenie zmian w trybie życia i zadbanie o prawidłowy komfort snu. Dzisiaj przygotowaliśmy dla Państwa zestawienie najlepszych domowych metod na zdrowy, wygodny sen.

Domowe sposoby na zdrowy sen


Większość defektów organizmu wynika z prowadzenia nieprawidłowego trybu życia. Na szczęście, niewielkie korekty zwykle okazują się skuteczne i pozwalają wyeliminować niepożądane zmiany i reakcje organizmu.

Warto jednak mieć świadomość, że aby proces walki o zdrowy, wygodny sen okazał się skuteczny, musimy jednocześnie wdrożyć co najmniej kilka zmian. Poniżej przygotowaliśmy dziesięć domowych sposobów na zdrowy sen.

  1. Regularne godziny snu
    W dzisiejszych czasach wiele osób nie może sobie pozwolić na komfort zasypiania i wstawania o stałych porach. Powszechny jest bowiem 3-zmianowy tryb pracy. Jeśli jednak, nie pracujesz na 3 zmiany to Twoim OBOWIĄZKIEM jest zawsze wstawać i zasypiać o tych samych porach (także w weekendy).

  2. Optymalny czas snu
    Indywidualne zapotrzebowanie na sen zależne jest od co najmniej kilku czynników – wieku, ogólnej kondycji zdrowotnej oraz rodzaju i ilości wykonywanej pracy. Z reguły jednak, spać powinniśmy od 6 do 9 godzin. Warto, na podstawie prób i błędów (lub badania snu) ustalić najlepszą dawkę snu dla naszego organizmu.

  3. Spokój w sypialni
    Uwielbiasz zasypiać z włączonym telewizorem? A może „nie przeszkadza” Ci otwarte okno? Cóż, to jedne z tych błędów, których najczęściej nie jesteśmy świadomi. Niestety, ale każda forma zakłócająca spokój i ciszę w sypialni jest niepożądana i ma negatywny wpływ na nasz sen. Jeśli nie możemy zapewnić komfortowego snu, powinniśmy skorzystać ze specjalnych stoperów hałasu (dostępne w aptekach).

  4. Zaciemnione miejsce
    Niekiedy zdarza się, że przyczyną bezsenności jest niedostatecznie zaciemnione miejsce. Światło wpadające przez okno (np. z pobliskiej latarni) czy wspomniany już telewizor – mogą działać pobudzająco na nasz organizm. W związku z tym – należy zaciemnić miejsce (np. zasłaniając okna).

  5. Miejsce do snu musi pozostać miejscem do snu
    Tak naprawdę, proces zasypiania nie może trwać więcej niż 15 minut. Dlatego też, warto traktować nasze łóżko jako tylko i wyłącznie miejsce snu. Co to oznacza? Nie powinniśmy w nim się uczyć czy też oglądać telewizji. Dzięki temu, możemy ograniczyć problemy z zasypianiem.

  6. Zdrowe odżywianie
    Przestrzeganie zasad zdrowego odżywiania jest niezwykle ważne, także w kontekście zdrowego snu. To, co jemy ma bowiem ogromny wpływ na nasz organizm i zdolność do zasypiania. Warto pamiętać zatem o zdrowej, pełnowartościowej diecie. Co więcej, należy pamiętać o tym, aby nie konsumować posiłków bezpośrednio przed snem.

  7. Niewskazana aktywność fizyczna
    Ruch to zdrowie, ale… może mieć negatywny wpływ na nasz sen, gdy trenujemy w godzinach wieczornych. Zaleceniem jest realizacja treningu najpóźniej na dwie-trzy godziny przed snem. W przeciwnym wypadku organizm może być zbyt mocno pobudzony.

  8. Bezwzględne ograniczenie spożycia kawy i innych napojów pobudzających
    Kawa, energy-drinki czy nawet herbata – to napoje, które mogą niepotrzebnie pobudzać organizm. W związku z tym, należy ograniczyć ich spożycie do absolutnego minimum. Przy czym warto pamiętać, że spożywanie kawy w godzinach popołudniowych jest całkowicie zabronione (kofeina może działać nawet przez 12 godzin!).

  9. Alkohol i inne używki
    Negatywny wpływ na jakość snu ma także alkohol. Choć wydaje się, że sen jest twardszy to tak naprawdę, nie spełnia on swojej roli. Budzimy się niewyspani i zmęczeni, co rzecz jasna przyczynia się do zaburzenia prawidłowego rytmu dobowego.

  10. Wygoda
    Ostatnią, ale równie ważną wskazówką jest zadbanie o komfort snu. Mamy tutaj na myśli wygodny materac oraz poduszkę. Kluczowy może okazać się także wybór kołdry oraz pościeli.

W przypadku gdyby powyższe metody nie przynosiły rezultatów, należy skontaktować się z lekarzem pierwszego kontaktów. Zarówno bezsenności, jak i chrapania – nie można lekceważyć.

Dodaj komentarz